Ik heb zoveel fouten als saloneigenaar gemaakt dat ik er wel een boek over kan schrijven! Dat zal ik je niet aan doen ;-) WΓ©l bespreek ik de 7 meest gemaakte fouten die ik heb gemaakt of nu zie in mijn coaching. Deze fouten kosten jou klanten of extra omzet, zonde toch! Als je ze voorkomt hoef je minder bezig te zijn met nieuwe klanten zoeken en allerlei acties te bedenken.
FOUT 1 | 1x een intake doen aan het begin en daarna doe je standaard de behandelingen
Een klant komt vaak binnen voor probleem A en wil daarvoor een oplossing. Jij hebt je intake gedaan, de analyse gemaakt en verteld hoe het plan van aanpak eruit gaat zien.
Je hebt een paar behandelingen gedaan en probleem A is bijna verdwenen. Het kan dan zijn dat er een nieuwe wens bij je klant ontstaat. Iets wat ze alleen in de spiegel denkt als ze zichzelf aankijkt 's ochtendsvroeg. Dat vergeet ze te zeggen als ze bi je is, omdat jullie gezellig kletsen. De volgende afspraak is gemaakt en zodra ze in de auto zit denkt ze: βsh*t ik had eigenlijk nog even dit willen vragen of ik had dit laatst voorbij zien komen op social media! Nou ja, volgende keer dan maarβ
Gemiste kans voor jou als saloneigenaar.
Als jij proactief handelt door:
1. vragen te stellen aan het begin van de behandeling
2. haar te informeren over welke leuke acties je hebt
3. goed te luisteren tijdens de behandeling of even door te vragen in plaats van gezellig kletsen
Dan had je die geweldige summerdeal aan haar verkocht. Leuk voor haar omdat het net even wat anders is dan normaal. Leuk voor jou qua omzet. En laten we eerlijk zijn, afwisseling in je werk is leuk! En zeker als je even lekker mag uitpakken.
De zomer is voorbij en die deal ook. Laat je dat niet gebeuren in de herfst.β
FOUT 2 | Tijdens behandelingen niet verder doorvragen maar oppervlakkig blijven praten
Vraag de klant gewoon
Vind je het fijn. Ruikt het lekker. Is de handdoek warmte fijn?
Wil je dat ik praat of wil je dat ik mijn mond houd.
Laat die klant uitspreken wat ze fijn vindt of wenst, dan kun je daarop inhaken! Vraag je niks, dan kun jij er niet op inspelen. Dan is je kans verkeken om te vertellen over je producten. Hoef je er dus helemaal niet random over te beginnen. Dan is het gewoon een logisch gevolg van wat je al doet.
FOUT 3 | het draait niet om jou, maar om de klant
Misschien heeft ze je wel horen zeggen dat je het zo druk hebt de laatste tijd en denkt ze βjoh laat ik haar niet lastig vallen. Ik ga wel even bij iemand anders kijken of die nog plek heeft voor een lekkere luxe behandeling. Je klant boekt daar en jij hebt gemist omzet. Misschien bevalt het de klant wel zo goed dat ze daar blijft. Weg klant!
Praat dus vooral niet over dat soort zaken, want dat kan je salon schaden. Mag je dan helemaal niets delen? Zo zwart-wit is het niet, maar zaken delen omtrent je salon met je klant is niet zoβn goed idee.
FOUT 4 | Denken dat je nieuwe klanten moet aantrekken
Nee lieve vrouw, kijk wat je al hebt en hoe je daar meer omzet uit kan halen. Check hoe je je aanbod nog beter kan laten aansluiten op de wensen van de klant.
Een nieuwe klant aantrekken is namelijk 15x moeilijker dan een bestaande klant happy houden. Voor een nieuwe klant moet je onder andere posts en stories maken om die binnen te halen, terwijl je bestaande klant al in de stoel ligt en je simpelweg alleen de vraag had hoeven stellen.
FOUT 5 | Je klant zien als gewone klant of als goede kennis
Wat denk je van het βik voel me een nummertje - effectβ. Als je bij de klant de standaardbehandelingen doet, is het zo normaal. Dit is wat ze altijd doet en dan is het goed. Stel dat je haar ook die leuke seizoensbehandeling eens aanbiedt. Eentje die ze al eens eerder afnam die ze zo heerlijk vond. Dan denk je aan haar en voelt ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd als klant
Dit is een win-win situatie
Waar kan jij nog een win-win-win maken?
βFOUT 6 | Ervan uitgaan dat de klant het wel onthoudt
Je klant heeft even me-time, die ontspant en relaxed. Ze is niet actief bezig met wat je zegt.
Je plant tijdens de behandeling alleen zaadjes en aan het einde van de behandeling herhaal je je advies. Of je geeft het mee op een kaartje of iets anders. Zet je creatieve brein maar aan! Genoeg leuke ideeΓ«n te bedenken. Je vraagt of ze een van deze producten los wil of wil je het als pakket. Dan is de keuze sneller gemaakt. Dan is het aan de klant of ze het ene of het andere wil. En toevallig heb je een leuke pakketkorting [hint]
Zorg dat je duidelijk kan vertellen waarom product X zorgt voor resultaat A en dat geschikt is voor haar. Als je dat niet kunt, dan proeft de klant dat en koopt ze het niet. Dan gaat ze op zoek naar een ander. Hallo Youtube en Tiktok of een andere specialist die haar wel eerlijk advies geeft.
FOUT 7 | Denken voor je klant: βdat gaat ze nooit betalenβ.
Jij wil het beste voor de klant, dus bied je haar ook het beste aan. Datgene waarmee ze het beste resultaat bereikt. Doe je dat niet, dan voelt de klant zich niet gezien. Je weet helemaal niet of ze het niet kan of wil betalen. Je wil dat een klant zich fantastisch voelt bij je. Op deze manier voelt ze zich een zesje en vertrekt ze naar de concurrent die haar wel ziet.
Ik ben heel erg benieuwd welke bij jou van toepassing zijn. En onthoud: hier wordt je salon alleen maar beter van wanneer je ermee aan de slag gaat. Leuk als je reageert op deze blog met die nummers. Of mij een DM stuurt op instagram