eerlijke inkijkje in mijn bedrijf i.c.m.griep = DRAMA

Tja aan het begin van mijn allereerste masterclass merkte ik het al.  Mijn keel deed zeer, was verkouden en had hoofdpijn, maar ja geen tijd om uit te zieken.  En de laatste masterclass (zondagavond) was helemaal een drama, begon ermee dat het geluid het niet deed en ik voelde me futloos. MAAR deed mijn best, maar wat een marathon was dat. 

Alleen ik had geen tijd om ziek te zijn, moest iedereen die instapte welkom heten en direct de eerste support week  geven. Die kan ik niet verplaatsen en zo super ziek was ik niet. De paracetamol, citrosan en keelspray hield me op de been. En uitgerekend was die week ook nog mijn rechterhand ziek en moest ik alle technische dingen ook alleen doen

Wat een uitdaging. En weet je wat het ergste is: ik vertelde in mijn masterclass dat je als ondernemer ook ziek moet kunnen zijn. Nou voelde me een enorme huichelaar. PFFFF

De eerste dag van je mijn support week en de de lancering van mijn cursus “meer klanten, omzet en rust in je salon - in 7 dagen” kon eigenlijk niet slechter begonnen. Voelde me een verzopen kat. Wilde doen of alles oké ging en volledig een pokerface opzetten

Maar dat is niet wat er in mijn kernwaarde zit. Ik vind het super belangrijk dat ik transparant en eerlijk ben. Dus 15 minuten voordat de allereerste LIVE van start ging, raasde er van alles door mijn hoofd

  • je laat toch geen 14 salon erin zakken, je moet 200% presteren, ze hebben betaald, dus kom opdagen en zet je lach op! ondanks dat je behoefte hebt om op bed te gaan en uit te zieken. Die gedachtes komen uit mijn jeugd, hoe ik ben opgevoed. Rusten kan je later wel doen, niet nu. Nu moet je presteren

Weet je wat ik deed. Ik zette een scherm klaar, dan kon iedereen alvast binnen druppelen. En ik nam even een moment voor mezelf, even diep inademen, even weer terug naar mezelf zakken en wie ik wil zijn. Niet wie ik ooit was, want dat dient me niet meer.

Volgens mij heb ik ze welkom geheten en bijna direct gezegd:

Jongens voordat we beginnen, ik ben totaal niet fit en moet alles alleen doen achter de schermen, terwijl ik eigenlijk hulp zou hebben, maar die ligt op bed, omdat ze hartstikke ziek is. Omdat ik nu weet dat ik niet 100% kan presteren, krijg je van mij 3 maanden extra coaching cadeau en een 3e ticket voor een support week.


ik zou de volgende support week pas in november doen, maar heb er direct 1 bij tussen gepland voor juli 2023

Dit is wat een ondernemer moet kunnen in mijn ogen: flexibel en veerkrachtig zijn, direct kunnen handelen op een eerlijke en respectvolle manier naar de klant. Allen die live waren, waren heel blij en heel begripvol

Maar ja, wat was er gebeurd als ik niet direct leiding had genomen over deze situatie?? een situatie waar ik ook niet bewust voor gekozen had. Dan had ik ontevreden salons gehad die waarschijnlijk dachten: Hmmm is dit het nu…. best wel een tegenvaller

Ben wel benieuwd: wat had jij gedaan, als je in mijn situatie stond? Met de kloten voor het blok…



Even terug naar de support week: ik had bedacht om een halve dag te coachen via de whatsapp, want die kregen ze erbij die week. Stories te maken in het geheime instagram account met exclusieve content boordevol tips en tricks. En de rest van de dag te besteden aan het maken van het werkboek. 

A) heb ik een inschattingsfout gemaakt, want het coachen via de app en stories maken, kosten het dubbele van de tijd. Typische valkuil van mij: want ik denk veel te optimistisch

B)  ik was veel langzamer in mijn denken en doen doordat ik ziek was

C)  dus dat werkboek ben ik 0.0 mee bezig geweest.

Maandagavond hadden we de laatste live van de supportweek, waarin ik iedereen haar Instagram account zou reviewen tezamen met 3 IG van concurrenten / concullega’s. Waarin de hamvraag was: waarom hebben zij wel klanten en ik niet? 

Ik heb helaas niet iedereen kunnen helpen ondanks dat ik 3 uur live met ze ben geweest. Zou een uur duren… Zegt mij ook weer veel over mijn optimistische inschattingsfout (had het nog nooit eerder in die opzet gedaan, dus was een klassieke beginnersfout) en ging veel te lang door. Wilde niemand teleurstellen… Maar ja 22:30 moet je er toch wel een keer mee stoppen hè

Het was een mega waardevolle sessie!! daar niet van…

Maar doe het niet weer! hihi 

WAAROM?!  Ik wil betrouwbaar zijn in mijn afspraken. Precies hoe ik ook ben in mijn salon met de afspraken. En dat was ik nu niet. En daar baalde ik van


Dus heb ik de volgende dag in de instagram groep ook een eerlijke stories reeks geplaatst, dat ik dit niet weer liet gebeuren. En misschien denk je nu: Jemig Sabine, boeien. Die mensen hebben toch 3x zoveel gekregen en moeten ze dankbaar voor zijn! 


Nee, zo sta ik er niet in. Iedereen heeft het druk en heeft van alles te doen. meer dan 80% van de mensen wil gewoon een begin en eindtijd weten. Vijf minuten uitloop kan nog een keer, maar dan moet je ook ophouden. Want daarna gaan mensen op hete kolen zitten, die moeten ergens anders heen of willen gewoon even relaxen met hun mand of kinderen na een drukke dag… en uit fomo blijven ze wel zitten, bamng dat ze iets missen of dat het niet netjes is dat je de online zaal verlaat. Want wat zal de rest van de groep ervan zeggen

Maar laten we eerlijk zijn. Als je de zaal verlaten had, was dat je goed recht geweest. Ik was degene die zich niet aan de afspraak hield 😉

  •  de dinsdag naar de supportweek had ik mijzelf afspraken vrij ingepland.  Althans dat was de bedoeling… 
  • Ik zag op de agenda staan dat ik een online meeting met mijn rechterhand had en wilde ook graag wel even met haar evalueren en weten hoe het met haar was
  • als tweede zag ik een vraag een antwoord sessie staan van mijn eigen coach en had toch eigenlijk wel wat vragen,  waar ik antwoord op wilde hebben
  •  Ach en als we dan toch al zo druk bezig zijn met de dag,  dan kan ik gelijk de mail van mijn boekhouder ook wel beantwoorden en alle missende facturen opzoeken.  dan hebben we dat ook gelijk maar weer klaar


En woensdag stond ik de hele dag in de salon vanaf 's ochtends een uurtje of 7.  's avonds zijn we met z'n allen nog even de stad in gegaan om nog even iets van de festiviteiten mee te krijgen.  het was in Nederland namelijk de volgende dag Koningsdag en de avond ervoor heb je dan vaak allerlei bands die het dan spelen. 


Donderdag was het Koningsdag en hebben wij onze wekker vroeg om 6 uur gezet,  

  • we zijn de markt overgegaan,  
  • hebben hele mooie kleding voor mijn bonuszoon weten te scoren.  twee zakken vol met kleding voor maar €100! 


En tussendoor had ik om 9 uur nog een afspraak met mijn jurist om het een en ander door te nemen voor het bedrijf aan juridische documenten. Maar ik merk het al tegen een uurtje of 11 dat ik behoorlijk moe begon te worden,  maar dan ook echt super moe.  Ben je eindelijk een keer vrij, ben je ziek,  dat is nu ook niet bepaald leuk!

Dus toch gewoon even doorzetten en leuk doen voor de kinderen en voor mijn vriend om vervolgens 's avonds helemaal in te kakken.  De achtertuin moest nog gevuld worden met bloemen en mijn vriend en de kinderen waren zo enthousiast om naar het tuincentrum te gaan.  Dus we hebben de hele middag nog bloemen ingepland en ik heb een prachtige tuin,  waar ik ongelooflijk blij mee ben!


ALLEEN daar lag ik dan vrijdags,  Ik had geen keelontsteking,  maar had dus ook de griep. 

Het is nu woensdag dat ik dit schrijf en heb dus ook alle klanten kunnen afbellen die ik nog had staan in de salon. M orgen begin ik weer in een Salon te werken en zou vrijdag en zaterdag vrij zijn,  maar je raadt het wel… Ik heb de klanten die ik niet kon helpen ingepland. 

Dus dit is even een eerlijk inkijkje van hoe mijn leven is in combinatie met het runnen van twee bedrijven.  Hoe leuk het ook allemaal aan de voorkant lijkt te zijn,  Hoe super dat ik 5.000 omzet met mijn allereerste lancering en 14 salons mag helpen,  gebeurt er aan de achterkant ook een hoop wat je niet altijd aan de Groot klok hangt.  Je hangt niet zo 1 2 3 je vuile was even buiten op social media…


Wordt lid van deze wekelijkse Salon tip s ,  om tips te krijgen voor meer klanten en omzet,  maar ook om lessen mee te pakken die ik je geef. 


Dus mijn vraag aan jou is,  wat nu als jij een keer ziek bent?  

  • Heb jij dan nog ruimte om klanten op een ander moment te helpen? 
  • of heb jij dan direct een heel groot probleem en moet je hele lange dagen maken? 
  • moeten je klanten dan 2-3 weken wachten omdat jij zo volgeboekt zit? Of kun je niet ziek zijn omdat je het geld niet kan missen? 
  • wat  is het bij jou?  

Ik zou het heel fijn vinden als je dit met mij deelt,  want dan kan ik daar eventueel in mee denken voor jou. 

Hoe je de zaken concreet en praktisch gaat aanpakken als je een keer ziek bent

In mijn masterclass geef ik hier ook ideeën voor

Het is altijd vervelend wanneer je ziek bent. Als professional in de beautybranche kan ziek zijn extra uitdagend zijn, omdat je niet alleen voor jezelf moet zorgen, maar ook voor je klanten en je bedrijf. Hier zijn een paar tips om je te helpen omgaan met ziek zijn en ervoor te zorgen dat je salon en klanten geen schade oplopen.

1. Blijf thuis als je ziek bent

Het kan verleidelijk zijn om door te werken als je je niet helemaal goed voelt, maar dit is niet alleen slecht voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van je klanten. Als je symptomen hebt die wijzen op een infectieziekte, zoals verkoudheid of griep, blijf dan thuis en rust uit totdat je beter bent.

2. Stel je klanten op de hoogte

Als je een afspraak moet annuleren vanwege ziekte, stel je klanten dan zo snel mogelijk op de hoogte. Wees eerlijk over je situatie en bied indien mogelijk een alternatieve afspraak aan. Het is beter om een afspraak te annuleren dan om je klanten bloot te stellen aan een ziekte.

3. Zorg voor hygiëne in de salon

Als je hersteld bent en weer aan het werk gaat, zorg er dan voor dat je salon schoon en hygiënisch is. Zorg ervoor dat er altijd handzeep en papieren handdoeken beschikbaar zijn en dat er regelmatig schoongemaakt wordt. Dit geldt niet alleen voor de salonruimte, maar ook voor de gebruikte gereedschappen en materialen

4. Verzorg jezelf goed

Zorg ervoor dat je goed voor jezelf zorgt als je ziek bent. Rust uit, drink veel water en eet gezond voedsel om je lichaam te ondersteunen bij het herstel. Als je medicijnen nodig hebt, neem deze dan op de voorgeschreven manier in. Probeer ook niet te veel stress te ervaren, want dit kan je herstel vertragen.

5. Werk aan je mentale gezondheid

Ziek zijn kan ook een mentale impact hebben. Als je langdurig ziek bent, kan dit leiden tot angst, depressie en stress. Praat met iemand die je vertrouwt, zoals een vriend, familielid of collega. Als je het gevoel hebt dat je hulp nodig hebt, aarzel dan niet om een professionele zorgverlener te raadplegen.

Ik hoop dat deze tips je helpen om gezond te blijven en goed voor jezelf te zorgen wanneer je ziek bent. Vergeet niet dat je klanten begripvol zullen zijn als je eerlijk bent over je gezondheid en dat het belangrijk is om jezelf en anderen te beschermen tegen infectieziekten.


En wat nu als je weer aan het werk gaat? Wat ga je doen dan? 

1. Begin langzaam

Als je weer aan het werk gaat, probeer dan niet meteen terug te keren naar je normale werktempo en taken. Begin in plaats daarvan langzaam en bouw geleidelijk aan weer op. Plan je taken zorgvuldig en verdeel ze over de dag, zodat je niet te veel tegelijkertijd hoeft te doen.

2. Zorg voor extra rustmomenten

Als je nog steeds vermoeid bent of niet helemaal hersteld, plan dan extra rustmomenten in je dag. Neem regelmatig pauzes en ga even zitten om te ontspannen. Door extra rustmomenten te nemen, zorg je ervoor dat je niet overbelast raakt en voorkom je dat je opnieuw ziek wordt.

3. Luister naar je lichaam

Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren wanneer je weer aan het werk gaat. Als je lichaam aangeeft dat je rust nodig hebt, negeer dit dan niet. Overbelasting kan leiden tot nieuwe gezondheidsproblemen en kan het herstelproces vertragen. Zorg dus dat je pauzes neemt wanneer je lichaam dat nodig heeft en werk niet te lang door.

4. Houd je werkplek schoon en hygiënisch

Als je hersteld bent en weer aan het werk gaat, is het belangrijk om je werkplek schoon en hygiënisch te houden. Zorg ervoor dat je regelmatig je handen wast en oppervlakken desinfecteert. Dit helpt om de verspreiding van ziektekiemen te voorkomen en houdt jezelf en je klanten gezond.

5. Blijf communiceren

Blijf communiceren met je collega's en klanten over je gezondheid. Als je nog steeds niet helemaal hersteld bent of als je extra rustmomenten nodig hebt, leg dit dan uit. Het is beter om open en eerlijk te zijn over je gezondheid dan om jezelf te overbelasten en opnieuw ziek te worden.


Ik hoop dat deze adviezen nuttig zijn en dat je snel weer volledig herstelt. Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen en naar je lichaam te luisteren. 


Welke goede tips heb jij? Hoe ga jij ermee om als jij ziek bent? Kan je wel ziek zijn?


Liefs Sabine


en voordat ik het vergeet, ik geef 

  • woensdag 24 mei 9:00, 
  • Donderdag 25 mei 19:30
  • Woensdag 1 juni 19:30

En GRATIS Masterclass, meer klanten, omzet en rust in je salon

Ja leuk, ik geef me op