Leer hoe je de juiste prijzen voor je salon bepaalt zonder je te vergelijken met anderen. Ontdek praktische tips voor een winstgevende salon.
Home
Referenties
Over mij
Haat, Nijd en Geheime Oorlogen in de Beautybranche - Waarom de Salonwereld een Slangenkuil kan Zijn

Haat, Nijd en Geheime Oorlogen in de Beautybranche - Waarom de Salonwereld een Slangenkuil kan Zijn

#57 Haat en Nijd- Veel onbesproken onderdrukking in de salon en beautyindustrie


β€Š In de beautybranche is er sprake van heel veel Β In de beautybranche is er sprake van heel veel onbesproken onderdrukking, want we hanteren heel erg de adviesprijzen, het advies wat gegeven wordt door onze docenten door de groothandels, door de branche zelf. Β Ik zou je adviseren om dit bedrag te vragen of dat bedrag.


Of hΓ©, wat denk jij wat ik zou kunnen vragen? Je ziet het ook op Facebook groepen dat gevraagd wordt van hΓ©, wat denk jij ongeveer wat dit waard is? En ik denk dan, oh nee, lieve vrouw dat moet je juist niet doen. En ik zal je ook vertellen waarom niet. Een ander mag niet bepalen wat de prijs van jou is.Β 


Jouw prijs wordt bepaald op basis van wat jij, onderaan de streep, nodig hebt.Β Wat je wil verdienen. En vanuit daar ga je gewoon kijken van wat zijn de kosten die ik maak de training, de vlieguren en noem allemaal maar op Β Rolt dan uiteindelijk een prijs uit. Je kunt niet zeggen, als zo'n uniform, van we hanteren allemaal dezelfde prijs als we allemaal op dit niveau zitten, want bij de een gaan deze kosten eraf, bij de ander gaan die kosten eraf, bij de ander gaan er nog meer kosten af.


En dan vinden we het met z'n allen gek dat we niet rondkomen van onze eigen salon en dat je er ook geen zak aan verdient Β Je moet andersom leren rekenen en je mag, ik zou zeggen moet, echt loskoppelen wat je collega's ervan vinden wat normaal is in de branche Wat gevraagd wordt, wat acceptabel is, dat maakt helemaal geen zak uit.


Ik heb de eerste jaren ook mij altijd gemeten aan mijn docenten dat ik dacht...Β Oh, die vraagt 80 euro. Nou, laat ik even 100 euro nemen. Die vraagt 100 euro voor een set met nagels. Ja, ik ben nog starter... Β Nou ja, laat ik mij dan maar op 20 euro neerzetten. Weet je, als je een ladder hebt van 0 tot en met 10, ja dan sta ik op een 2.


Ik mag eerst wel zorgen dat ik beter word. En tuurlijk je moet eerlijk naar jezelf kijken, want je kunt niet direct 100 euro vragen. Want je hebt nog trainingen te doen, te specialiseren en vlieguren te maken. Β En het is best okΓ© als je misschien begint met 20 euro. Maar wees dan wel heel duidelijk hΓ©. Hoe lang ga ik deze 20 euro hanteren?


Hoeveel klanten moet ik dan gedaan hebben?Β Want daar zit ook nog een verschil in. De een die zegt misschien ik wil 20 klanten gedaan hebben, maar die smeert dat dan ook uit over misschien een heel jaar heen De ander die zegt nee, ik wil die 20 klanten gedaan hebben, maar wel binnen een tijdsframe van een maand.


Of van twee maanden bijvoorbeeld. En die schiet dan al door. Dus jouw vliegenuren die je gaat maken die tellen daarin ook heel erg mee. En... Voor mij is het ook nog eens zo dat een tevreden klant die bepaalt de prijs. Als iedereen komt, ik zet er helemaal tot aan de nok aan toe volgeboekt. En iedereen is daar helemaal okΓ© mee dat ik dus 20 euro vraag.


En ik denk ja, ik werk met apenzuur, maar ik hou er eigenlijk niet heel veel aan over.Β  Ga dan wat omhoog En zeg, wees gewoon eerlijk, hey luister, in het begin vroeg ik 20 euro, dat kan nu niet meer, het wordt 30 euro. En dan zul je zien dat een aantal mensen weggaan en daar mag jij okΓ© mee zijn, want ze wijzen jou niet af om wie jij bent, maar ze wijzen jou af op basis van de prijs van je behandeling.


Dat zij het zichzelf niet waard vinden om dat te besteden aan zichzelf en gaan op zoek naar iemand anders. Misschien hebben die mensen ook helemaal geen budget nodig Weet ik veel, ze hebben hun eigen redenen ervoor. Maar jij mag je prijs niet laten afhangen en met name wat je overhoudt van wat de branche zegt.


Want wat maakt het een zak uit of een docent 100 euro vraagt? Misschien heeft ze gigantisch veel kosten en blijft er geen zak aan over. Β En misschien hoeft zij er helemaal niet van te leven, maakt het haar niet uit, maar vraagt zij die 100 euro omdat ze heel goed is in haar vak, maar gebruikt zij, heeft zij als doelstelling om juist haar eigen portfolio te gaan vullen zodat ze kan laten zien dat ze heel goed is in haar vak en dat dat ook de reden is dat ze jou ook een les kan gaan geven.


Dus je weet nooit wat iemand zijn gedachtegang over iets is. Je weet nooit waar diegene die prijs vandaan heeft gehaald. Want misschien meet zij die ook wel aan collega's die het niet, ja, weet ik veel, met een nat vinger een keertje bedacht hebben. Dat weet je gewoon niet. En dat bedoel ik dus met die onbesproken onderdrukking.


Wij meten onszelf. Β Op basis van onze docenten of wat zij vinden, of op social media groepen. En daar mag jij je prijs niet van af laten hangen. Jouw klanten die geven of die reflecteren die spiegelen heel mooi terug of jij goed zit met je prijs. Zit jij tot de nok aan toe vol, mag je met je prijs omhoog gaan.


Heb je een complete leegloop bijvoorbeeld aan klanten?Β Dan mag je eens even afvragen, ben ik misschien van 20 naar 80 euro gegaan? Dan zou het super logisch zijn dat al die klanten van 20 euro weglopen, want je hebt dan een andere type klant aanspreken. Je hebt dan meer te doen in je marketing. Je hebt meer te doen aan je sales bijvoorbeeld.


Je mag meer gaan kijken van hoe kan ik behandelingen gaan upgraden of kan ik andere behandelingen adviseren. Misschien is jouw aanbod, hoe je die ooit had, niet meer kloppend en mag je die gaan veranderen. Dus er zijn heel veel draaiknopjes waar jij aan kan draaien. Alleen het eerste waar je overheen mag stappen is dat jij je niet...


Meet aan wat je docenten zeggen op het moment en een aantal jaar geleden kwam ik niet rond als alleenstaande moeder heb ik echt moeten kijken naar mijn cijfers en dacht ik oh Β Is dat wat ik moet vragen? Dat kan niet, dat is onrealistisch. Toen heb ik met mijn coach op dat moment echt gekeken van,Β hΓ©, wat zouden wij hier kunnen gaan aanpassen?


Wat zouden wij kunnen doen in de presentatie Wat zouden we kunnen doen aan het product of de dienst? En zo ga je alle segmenten alle elementen ga je dus bijlangs. Β Wil je hier echt hulp bij, extra begeleiding, denk je ja Sabine, je hebt echt wel iets zinnigs te zeggen, schrijf in voor mijnΒ gratis masterclassΒ die ik binnenkort geef en doe mee, schrijf mee, pak je notitieblokje en stel ook al je vragen aan mij, want ik zit daar op dat moment om je vragen ook te beantwoorden en je verder te gaan helpen.Β 


Wat ik je echt wil meegeven is, meet het alsjeblieft niet af aan een ander.Β Kijk maar naar supermarkten. Kijk naar, god weet het niet, je hebt ook heel veel toko's. Iedereen hanteert andere prijzen. Ze kijken echt, hΓ©, wat ben ik kwijt aan huur? Wat moet ik er aan overhouden? OkΓ© dan is dit dus wat ik moet gaan vragen.Β 


En als jij je echt meet... Aan je docent mag jij jezelf in de spiegel aankijken van ben ik onzeker over mezelf Ben ik onzeker over mijn eigen kunnen? Wat is de reden dat je nog niet durft te staan voor je eigen prijzen? En wat is de reden dat je nog niet vraagt wat je eigenlijk zou moeten vragen of wat je wil gaan vragen?


Wat is de reden dat je die handrem bij jezelf nog opgooit?Β Heel vaak is het een stukje mindset. Β Ben je gewoon bang om afgewezen te worden? Ben je bang dat mensen zeggen van, ach wat een geldwolf is zij? En dan mag je daarmee omgaan. Dan mag je aankijken, mag je gaan voelen, mag je doorheen gaan. En vanuit die oncomfortabelheid dat stukje wat je heel graag wil verstoppen maar waar juist je groei in zit, daar groei enorm van.


Het is niet moeilijk Als jij comfortabel blijft of in je comfortzone blijft hangen, en Β schrijf deze eventjes op wat ik nu ga zeggen, als je doet wat je deed, dan krijg je ook wat je had. Dan blijf je altijd in dit stukje, maar jij wil daar ergens heen ergens anders heen. Dus dan zul jij je... Anders mogen gedragen, mag je iets anders zijn als persoon, mag je gaan werken aan jezelf, zodat jij je bedrijf ook kan dragen als jij daar dingen in gaat veranderen.


Goed eigenlijk schiet ik nou een beetje in een stukje coaching, gaat misschien voor nu eventjes te diep. Β Laat alsjeblieft weten wat jij hieruit hebt kunnen halen en ik zie jou binnenkort bij deΒ masterclass. Β Oh, en die masterclass is gratis trouwens.Β 


Heb je het gevoel dat je nog meer uit je salon kunt halen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Misschien herken je je wel in deΒ onzekerheid over je prijzenΒ of het idee dat je je moet meten aan wat anderen doen. Stop daarmee. Jouw salon, jouw regels. Dit is hΓ©t moment om jouw mindset te veranderen en stappen te zetten naar een winstgevende en ontspannen toekomst.

Wil je hier meer over leren en meteen praktisch aan de slag? Meld je dan aan voor mijnΒ gratisΒ masterclass,Β waarin ik je precies uitleg hoe je:

  • Zelfverzekerd je prijzen bepaalt zonder je klanten te verliezen.
  • Een aanbod creΓ«ert dat Γ©cht aansluit bij jouw doelen Γ©n klanten.
  • Je salon naar een hoger niveau tilt zonder overwerkt te raken.

Klik hier om je in te schrijven voor het gratis masterclass!

En wil je alvast meer inspiratie? Luister dan naar mijnΒ podcastafleveringΒ #57 Haat en Nijd: Veel onbesproken onderdrukking in de salon en beautyindustrie. Hierin deel ik nog meer inzichten en verhalen die je helpen om jouw waarde te zien en je salon succesvol te maken.

Nu is het jouw tijd om actie te ondernemen. Jij bent het waard om een bloeiende salon te runnen op jouw voorwaarden. πŸ’ͺ


De beautybranche lijkt op het eerste gezicht misschien een wereld vol glitter en glamour, maar achter de schermen spelen vaak onzichtbare spanningen en onuitgesproken regels een grote rol. Voel jij de druk om te voldoen aan wat "normaal" is in de branche? Misschien volg je adviesprijzen of vergelijk je jezelf met anderen, terwijl je intuΓ―tief weet dat dit je tegenhoudt.

In deze aflevering duiken we diep in de verborgen dynamiek van de beautywereld en ontdek je hoe je kunt stoppen met jezelf vergelijken, zodat jij je eigen regels bepaalt. πŸ’‘

🎧 Luister mee en ontdek:

  • Waarom adviesprijzen je groei in de weg staan.
  • Hoe je stopt met de norm volgen en kiest voor jouw unieke waarde.
  • Welke mindsetveranderingen nodig zijn om Γ©cht winstgevend te worden.


Wil je direct aan de slag met praktische tips en begeleiding? Meld je aan voor mijnΒ gratisΒ masterclassΒ en leer hoe je jouw salon omzet in een onderneming die werkt voor jou.https://topsalonacademy.nl/masterclass/πŸŽ“

πŸ‘‰Β Druk op play en begin vandaag nog met het bouwen van jouw succesvolle salon.


Reactie plaatsen