Mijn prijzen liggen wat laag en door de toegenomen kosten van bijna elk product, wordt het nu lastig iets onder aan de streep over te houden
23 december 2021 

Mijn prijzen liggen wat laag en door de toegenomen kosten van bijna elk product, wordt het nu lastig iets onder aan de streep over te houden

Vraag van de week

 

“Uhmmm...toch wel een vraag of advies nodig. Mijn prijzen liggen wat laag en door de toegenomen kosten van bijna elk product, wordt het nu lastig iets onder aan de streep over te houden. Nu weet ik niet hoe ik dit kan aanpakken, zeker nu eigenlijk niet vanwege de lockdown. Ik hoop mijn klanten nog wel terug te zien.”

Boeiende vraag, waarvan ik geneigd ben om een direct een paar tegenvragen te stellen. En vind dat de antwoorden hierop ook tweeledig zijn

  1. Wat maakt dat je gekozen hebt om lage prijzen te vragen? Hoe heb je die bepaalt?
  2. De onderliggende angst lijkt te zitten in: ik durf mijn prijzen niet omhoog te doen omdat ik denk dat klanten niet terug komen
  3. En wat gebeurt er als we de prijzen wel omhoog doen? Wat is het allerergste? Heb je het nodig om omhoog te gaan?
  4. Nu is het lastig om wat over te houden, als je niet omhoog gaat. Wanneer ga je wel omhoog? Als ik dit over hou dan doe ik dit…

Laten we deze vragen eens uitdiepen 😊

In de meeste gevallen ben je begonnen met een thuisstudie of simpele cursus om het erbij te gaan doen. En daardoor vind je het niet waard om meer te vragen. Dat is eeuwig zonde! Want als je iets doet wat je leuk vind, dan mag je daar ook best wel een verdienen. Blijkbaar speelt daar nog een oud liedje af. Ik ga er vanuit dat je beter bent geworden dan toen en dan mag je toch ook meer vragen nu? 

  1. Je specialisme is toegenomen
  2. je kan meer kwaliteit leveren
  3. als de klanten terugkomen, dan zijn ze tevreden
  4. je hebt meer vlieguren gemaakt en bent vast geen starter meer. 

 

Durf jij op basis daarvan je prijzen te gaan verhogen? En zo ja, met hoeveel wil je verhogen?

  1. Vind je €1,- al wel wat of ga je direct met €5,- omhoog? 
  2. Bereken jij het door middel van een percentage? 
  3. Ga je kijken naar hoeveel je kosten zijn gestegen?

Hoe ga je dat aanpakken?

De meeste voelen hier toch wel een beetje angst opkomen. Logisch van want jij en ik houden er niet van om afgewezen te worden. Dat doet zeer! Je wil graag iedereen houden, maar ja, zo werkt dat niet in de praktijk. Er is altijd een deel wat komt en gaat. En dat is oke

Maar wat nu, als ik je vertel dat ze komen om jou! En niet om je prijs… Maakt het dat wat makkelijker? 

Iedereen snapt dat alles duurder wordt, kijk alleen maar naar de gasprijs. Dus het is toch superlogisch dat je omhoog gaat. Je zal wel moeten als je een gezonde business wil runnen en er over 5 jaar ook nog wil staan. Doen wat je leuk vind!

Of wil je de nobele dame uithangen die alle kosten voor eigen rekening neemt?! En dan zeggen mensen over 3 jaar: “Nou die Iris, wat was dat een goede en lieve styliste, jammer dat ze haar salon niet meer heeft”

Wat doet dat met je? als je daar even tijd voor neemt om daar over na te denken. Wat zou er gebeuren als je niet meer je salon hebt? Als je weer terug moet naar … Als je moet stoppen omdat je wel goed werk leverde, maar gewoon niet rond kwam. 

En laten we even een sprongetje in de tijd nemen… Wat nu als we 3 jaar verder zijn.

De kosten zijn nog meer gestegen en je moet nu zelf privegeld bijleggen om je inkopen te kunnen doen. Is het dan nog zo leuk? Of is de grens dan bereikt? 

Ik denk dat de grens dan wel bereikt is, maar ja, wat dan? Ga je dan ineens met €10,- of misschien wel €20,- omhoog? Dan weet je zeker dat de klanten staan te steigeren. 

Ook logisch, want je hebt ze al die tijd verwend en tegen willens en wetens gekoesterd en willen vasthouden. Had je het dan achteraf niet beter direct kunnen doen. Dan in kleinere stappen?

Zou dat niet een veel gezondere manier van een salon runnen zijn 😉

Wat is het allerergste wat er kan gebeuren? 

Nou dat je moet stoppen met je salon omdat het niet meer uit kan. Dat hadden we al vastgesteld. Wat nu als je omhoog gaat en je verliest een stuk of 3 klanten? Daar ga je toch niet dood aan. Bovendien blijft er onderaan de streep net zoveel over 😉 Heb je daar weleens over nagedacht?

Laten we even een snel rekensommetje doen

Je hebt 10 klanten per week en vraagt voor elke behandeling €25,- , dat is samen €250,- toch? 

Nu ga jij met €2,50 omhoog. Dan zou je 10 x €27,50  = €275,-

Dus per maand heb je dan geen €1000,- maar heb je €1100,-. Dan kun je toch prima 3 klanten van €25,- per stuk missen. Dan heb je nog steeds €25,- extra

Snap je wat ik bedoel? En je hebt bovendien weer ruimte voor 3 nieuwe klanten a €27,50 😉

Ah ja en dan heb je per maand ineens € 107,50 extra en dat is op jaarbasis bijna €1300,-

 

Wat kan je met die €1300,- doen?

  1. Extra cursus
  2. Je kind leuke schoenen kopen
  3. ….
  4. …. (vul zelf maar even in)

 

Dus maak die rekensom! En maak beslissingen op basis van cijfers en niet van je “like” factor. Daar koop je geen brood van 😉

Stop met deze oude overtuiging, die je overal wel ergens hoort of leest en beslis zelf wat je nodig hebt. 

Dus: Ga je omhoog? Durf jij dat hieronder met ons te delen?


 


 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen